KENANGAN DI HONG KONG

KENANGAN DI HONG KONG

Tuesday, May 30, 2006

Chicken Chop Ketiga Di Seoul

Arini aku buat Chicken Chop buat kali yang ke3.. coz ada orang mengidam nak makan.. ahakss..

Arini aku upgrade sikit presentationnyer.. ahaks..

Nampak sedap tak? Memang sedapp.. maverless.. muahhh..

tak caya cuba la resepi ni.. kalau tak jadi gak.. pepandai ler buat sendiri.. muahahaa...

Resepi Chicken ni sebenarnya kawan aku bagi khas dari Sydney.. (jangan marah yer aku masukkan resepi kat sini)..

Bahan2

Peha Ayam / Dada Ayam

Beli yang boneless .jer. kalau ada lelemak tu buang2 le dulu.

pastu ketuk2 dengan penukul -- psstt kalau tak der lesung batu pun boleh ler.. )

So far aku tak der lagi penukul tu.. aku guna lesung batu jer.. ahakss

Pastu sediakan:

1 mangkuk tepung gandum

1 mangkuk susu cair / fresh milk + telur (disatukan)

1 mangkuk Crumb Bread + sedikit garam..(Serbuk roti) - beli kat kedai.. sure ada..

Cara:

Panaskan minyak dengan api yang sederhana

Celupkan ayam yang telah diketuk / ditumbuk kedalam

Mangkuk 1 - Tepung Gandum

Mangkuk 2 - Susu cair / fresh milk yang telah dicampur sebiji telur

Mangkuk 3 - Bread Crumbs..

Pastu goreng ler segaring sesedap rasa..

Cara membuat Sos Chicken Chop Ikut resepi aku sendiri la pulakk.. (Sorry yer aku suka sangat menambah2)

2 cubit isi ayam

2 sudu makan Serbuk Cream cendawan

(kedua2 ni isi ayam + Serbuk Cream cendawan) diblender..

2 sudu makan Sos Tomato

2 sudu makan sos Cili

2 sudu makan Sos tiram

1 1/2 sudu kicap

Campurkan semkuanya dan masak .. kalau tak berapa pekat

tambahkan tepung jagung yang dibancuh dengan air terlebih dahulu.. (agak2 satu sudu makan jer)..

pstttt.. kalau tak nak sos cendawan boleh ler gunakan sos black paper.. ok gak..

Dah siap semuanya boleh ler hidangkan dengan cara tersendiri.. (aku ikut yang mana dan nn jer)..

No comments: